01/2023
Update 02/01/2023
CO2-bijdrage:
De minimumbijdrage gaat van € 28,17 per maand naar € 31,34.
Indexcijfer 2022: 1,3525 => Indexcijfer 2023: 1,5046
Formules:
Diesel (inclusief plug-in hybride diesel)
- CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,5046
- CO2 onbekend: [(165 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,5046 = 110,96 euro
Benzine (inclusief hybride en plug-in hybride benzine)
- CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5046
- CO2 onbekend: [(182 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5046 = 109,08 euro
CNG/LPG
- [(CO2 x 9 EUR) – 990] / 12 x 1,5046
Update 02/01/2023
Voordeel Alle Aard (VAA)
Minimum bijdrage
- 2022 €1.400
- 2023 €1.540
Referentiewaarden 2022:
- Diesel (en plug-in diesel hybrides): 75 gr
- Benzine (en CNG, LPG, hybrides en plug-in benzine hybrides): 91 gr
Referentiewaarden 2023:
- Diesel (en plug-in dieselhybrides): 67 gr
- Benzine (en CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides): 82 gr
Formules
Voor diesel, benzine, full hybrid, fake hybrid, LPG en CNG
- Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – referentieuitstoot) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Voor elektrische/waterstof/real plug-in hybrid wagens:
- Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Update 02/01/2023
Fiscaliteit Plug-in Hybride
Brandstof van de plug-in hybride nog maar voor max. 50% aftrekbaar voor wagens besteld vanaf 01/01/2023.
Update 02/01/2023
Lichte vracht - LCV - Pick-ups
Jaarlijkse verkeersbelasting
- 2022: fiscaal regime van lichte vracht wordt toegepast voor zowel louter privé gebruik als professionele doeleinden
- 2023: Indien de wagen enkel privé wordt gebruikt, wordt deze vanaf 1 januari 2023 belast aan het tarief van personenwagen, auto voor dubbel gebruik en minibus. Voor professionele doeleinden wordt deze als lichte vracht beschouwd
BIV
2022: fiscaal regime van lichte vracht wordt toegepast voor zowel louter privé gebruik als professionele doeleinden = geen BIV
2023: Indien de wagen enkel privé wordt gebruikt, wordt deze vanaf 1 januari 2023 belast aan het tarief van personenwagen, auto voor dubbel gebruik en minibus. Voor professionele doeleinden wordt deze als lichte vracht beschouwd en is er dus geen BIV verschuldigd